کد خبر: 78971

سهم ناچیز محیط زیست از لایحه بودجه سال آینده 

داوود زارعی، خبرنگار: بودجه دستگاه ها را باید به مثابه سوخت برای فعالیت آنها در نظر گرفت. یعنی هر چه بودجه تعیین شده بیشتر باشد، طبیعتا دست مسئولین هم برای انجام فعالیت ها بازتر خواهد بود. هر چند که در این میان برخی از دستگاه ها و وزارتخانه ها هم هستند که بودجه های قابل توجهی را از لایحه بودجه می گیرند، اما اگر بخواهیم نگاهی به یکی از مهمترین سازمان های دولتی داشته باشیم، باید عنوان کرد سازمان محیط زیست یکی از آنها است. سازمانی که هر تصمیمی و قدمی که از سوی آن برداشته می شود، نقش تعیین کننده ای در حفظ محیط زیست ایفا می کند. محیط زیستی که حیات همه به آن بستگی دارد؛ با این حال عمدتا بودجه این سازمان آنطور که باید مدنظر سازمان برنامه و بودجه قرار نمی گیرد و همین مسئله باعث شده تا امروز چالش های جدی در حوزه محیط زیست کشور وجود داشته باشد. 
نکته ای که به نظر می رسد در لایحه بودجه امسال هم تکرار خواهد شد؛ چرا که به گفته رضا انجم شعاع، معاون امور مجلس سازمان محیط زیست برای اینکه این سازمان بتواند قوانین مربوط به حفاظت و نگهداری از مناطق چهارگانه را اجرایی کند، نیازمند 3 هزار و 700 میلیارد تومان است؛ در حالی که این اعتبار امروز680 میلیارد تومان تعیین شده است. از طرف دیگر به گفته این مسئول، باید سهم بودجه محیط زیست از 0.18 درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد؛ اتفاقی که قطعا برای سال آینده محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر بر اساس گفته های انجم شعاع، در لاحیه بودجه سال اینده سهم بودجه محیط ریست تنها 0.2 درصد تعیین شده است.
برای درک بهتر از شرایط وخیم بودجه محیط زیست کافی است این بخش از صحبت های معاون امور مجلس سازمان محیط زیست را مدنظر قرار دهیم که گفته بود: «بودجه پیشنهادی ما برای حداقل نیازهای اجتناب ناپذیر در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که از این میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای و ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده، اما از این میزان نیز تنها ۵۰ درصد در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.» قطعا در چنین شرایطی نه تنها نمی توان انتظار داشت مشکلات زیست محیطی کشور از سوی این سازمان حل شود، بلکه به نظر می رسد با توجه به تورم سال آینده و افزایش هزینه ها، شرایط برای انجام پروزه های زیست محیطی هم سخت تر خواهد شد. 

مرتبط ها